وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی: کدام‌یک برای معرفی خدمات پزشکی شما مؤثرتر است؟

06/02/2023 10:19

یکی از موارد مورد بحث در بازاریابی این سوال است که یک مجموعه پزشکی در فضای دیجیتال باید تمرکز بیشتر خود را بر روی وب‌سایت بگذارد یا شبکه‌های اجتماعی.

همچنین سوالات دیگری که همراه آن مطرح می‌شود این است که کدام‌یک بیشترین مشتری‌های بالقوه را ایجاد می‌کنند و کدام‌یک به رشد سریع کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند.

 

رسانه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام و فیس‌بوک به زندگی روزمره‌ی اکثر افراد وارد شده‌اند و به‌طور عمده برای برقراری ارتباط یا تعاملات آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند. شبکه‌های اجتماعی در قرن حاضر نه تنها بین اشخاص، بلکه بین کسب‌و‌کارها نیز به‌طور قابل‌توجهی توسعه پیدا کرده‌اند.

ذات شبکه‌های اجتماعی، همانطور که از نام آن پیداست برای برقراری روابط اجتماعی بین دو نفر یا گروه‌های بزرگ‌تر ایجاد شده‌اند و اصولا باید با همین دیدگاه مورد استفاده قرار گیرند، حتی برای اهداف تجاری و بازاریابی.

بسیاری از مجموعه‌ها خصوصاً در مباحث پزشکی و سلامت، مرتکب این اشتباه می‌شوند که مرتباً مطالب طولانی و با لحن خشک را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند.

ممکن است بپرسید یک مجموعه درمانی یا تشخیصی چطور می‌تواند در چنین فضایی، دوستانه یا اجتماعی باشد؟ برای این منظور محتوای شما باید حائز این سه شرط باشد:

  • تعاملی و درگیرکننده باشد،
  • افراد را به یکدیگر متصل کند و یا روابط فردی را حفظ کند،
  • حاوی یک ارزش برای همه‌ی افراد درگیر با آن باشد.

اگر محتوای شما این شرایط را دارا باشد، از شبکه‌های اجتماعی به بهترین نحو ممکن استفاده می‌کنید.

مانند بسیاری موارد دیگر، انتخاب بین سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد. در این مطلب می‌خواهیم این تفاوت‌ها را دریابیم و ببینیم برای یک پزشک، دندان‌پزشک و یا مجموعه درمانی و آزمایشگاهی، کدام‌یک از این دو ابزار بهتر است.

 

مزایای شبکه‌های اجتماعی

مزیت اصلی شبکه‌های اجتماعی این است که می‌توان از اکثر آن‌ها به رایگان استفاده کرد. در مقابل، برای طراحی و انتشار مطالب در وب‌سایت، باید هزینه پرداخت. علاوه‌بر رایگان بودن شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید محتوای خود را در این بسترها به صورت رایگان با مخاطبان گسترده خود به اشتراک بگذارید. تنها کاری که در رسانه‌های اجتماعی لازم است انجام دهید، آپلود محتوای دلخواه‌تان است و نیازی به نگرانی در مورد ساخت یک صفحه خاص برای آن نیست زیرا همه چیز برایتان آماده است.

 

معایب شبکه‌های اجتماعی

جالب اینجاست که معایب رسانه‌های اجتماعی ناشی از مزایای آن است!

علی‌رغم این‌که امکان استفاده رایگان از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، محتوای شما باید با تایید الگوریتم این شبکه‌ها در معرض دید مخاطب قرار گیرد. شما از طریق کمپین‌ها و تبلیغات پولی به این امر کمک می‌کنید. سال به سال، هزینه این شکل از بازاریابیِ پولی بیشتر می‌شود. گرچه می‌توانید به صورت رایگان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، اما برای ماندن در این فضا باید هزینه پرداخت کنید!

شبکه‌های اجتماعی در واقع صفحاتی استاندارد، از پیش ساخته‌شده و از پیش طراحی‌شده‌اند که محتوا را ذخیره می‌کنند و اجازه تغییرات کوچکی مانند شخصی‌سازی صفحه، عکس‌های نمایه و محتوا را به شما می‌دهند. آن‌ها فقط یک تبلیغ سطحی از برند شما ارائه می‌‌دهند. رسانه‌های اجتماعی لزوماً در افزایش آگاهی نسبت به برند یا وفاداری به آن کار زیادی انجام نمی‌دهند و حتی اگر به درستی استفاده نشوند، می‌توانند باعث آسیب‌دیدن یا از دست رفتن هویت شغلی شما شوند.

طراحی سایت

تیم تدبیرنگر، تجارب متعددی در زمینه بازاریابی محتوایی دیجیتال در حوزه سلامت دارد و پس از سال‌ها فعالیت در طراحی سایت‌های مجموعه‌های پزشکی و مدیریت صفحات این مراکز در اینستاگرام، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی،‌ با دغدغه‌ها و نیازمندی‌های شما در این خصوص آشنایی کامل دارد. برای دیدن نمونه کارهای تدبیرنگر، می‌توانید به بخش پروژه‌ها مراجعه کنید.

وب‌سایت

وب، مجموعه‌ای از صفحات اینترنتی در هم تنیده است که برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی است. وب‌سایت‌ها می‌توانند توسط یک فرد، یک گروه، یک کسب و کار یا یک سازمان ایجاد شوند و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

همه وب‌سایت‌ها در کنار هم، وب جهانی را تشکیل می دهند. وب‌سایت‌ها تنوع به ظاهر بی‌پایانی دارند: وب‌سایت‌های آموزشی، خبری، تجارت الکترونیک و موارد دیگر.

محتوای صفحات وب به‌طور معمول ترکیبی از متن، عکس، ویدیو و موارد دیگر است و هیچ ساختار از پیش تعریف‌شده‌ای برای یک صفحه وب در اینترنت وجود ندارد.

 

مزایای وب‌سایت

وب‌سایت برای هر کسی که دنبال محتوای خاصی است راه‌اندازی شده است که با جستجو در آن، مطلب مورد نظر خود را پیدا کند و از این طریق، نیازهای خود را برآورده کند. اگر بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) به درستی انجام شود، وب‌سایت شما می‌تواند در موتورهای جستجو مانند گوگل رتبه بالایی را کسب کند.

امکان ایجاد یک صفحه خاص در وب‌سایت وجود دارد. برخلاف رسانه‌های اجتماعی، در اینجا می‌توانید تصمیم بگیرید که به مخاطبان چه خدماتی ارائه می‌دهید.

 

معایب وب‌سایت

معایب وب‌سایت نیز از مزایای آن ناشی می‌شود! وضعیت SEO یا رتبه سایت شما در گوگل به‌طور مداوم در حال تغییر است. اگر اشتباهی مرتکب شوید، در موتورهای جستجو در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرید و در نتیجه میزان بازدید خود را از دست می‌دهید. برای رفع این مشکل لازم است مهارت‌های«بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO» را یاد بگیرید یا یک متخصص را برای این کار استخدام کنید. اگرچه این کار هزینه‌بر است اما به مزایای آن می‌ارزد.

با این‌که امکان ایجاد صفحه اختصاصی در وب‌سایت وجود دارد، کمبود مهارت و آموزش، یک مشکل به حساب می‌آید. شما آزادی لازم جهت ایجاد صفحه دارید اما ممکن‌است طراحی صفحه را بلد نباشید و هیچ مهارت فنی برای توسعه وب‌سایت مورد نظر خود نداشته باشید. در این صورت، می‌توانید با تلاش زیاد و پرداخت هزینه، مهارت‌های خود را توسعه دهید، اما بهترین کار استخدام یک طراح ماهر برای طراحی سایت است.

 

وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی؟ کدام برای کسب و کار شما بهتر است؟

پاسخ کوتاه این است که شما باید از هر دو آن‌ها استفاده کنید. ترکیبی از این دو، بهترین نتایج را برای خدمات پزشکی شما به ارمغان می‌آورد.

استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی، سرنخ‌هایی ایجاد می‌کنند؛ این سرنخ‌ها از طریق وب‌سایت به سمت بازاریابی اصلی هدایت می‌شوند. به این ترتیب، بر برند و مخاطبان خود کنترل کامل دارید.

رسانه‌های اجتماعی را به‌عنوان راهی برای دستیابی به اهداف بالقوه خود در نظر بگیرید. در نقطه مقابل، وب‌سایت به عنوان محل رویدادهای مختلف است، جایی که اطلاعات مورد نیاز مخاطبان یا چیزی را که می‌خواهید به آن‌ها ارائه می‌دهید. همچنین وب‌سایت جایی است که می‌توانید محصولات و خدمات خود را به مخاطبان و خریداران بفروشید.

اگر از این دو ابزار ارتباطی به درستی استفاده کنید، مخاطبان خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی جذب کرده و با استفاده از وب‌سایت خواهید توانست خدمات و محصولات خود را به‌درستی به آنها ارائه دهید.

سؤالی در این زمینه دارید؟

همکاران ما آماده همفکری درباره ایده‌ها و نیازمندی‌های شما در زمینه تولید و انتشار محتوای تخصصی بر روی سایت و اینستاگرام شما هستند. برای شروع، با ما تماس بگیرید.

دکتر آراز استادی

مدیر محصول و علاقمند به کسب‌وکار دیجیتال

نیاز به مشاوره برای کسب و کارتان دارید؟

همکاران ما در تدبیرنگر آماده ارائه مشاوره درباره بازاریابی محتوایی در حوزه پزشکی هستند.

آخرین دیدگاه ها

دیدگاهی درج نشده است. اولین نفر باشید!

دیدگاه تان را بنویسید

نظر خود را درباره این مقاله بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *