انواع مختلف بازاریابی دیجیتال و روش استفاده از آنها در حوزه سلامت و پزشکی

09/03/2023 13:46

بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال به هر نوع فعالیت بازاریابی که به یک کانال دیجیتالی نیاز دارد، اطلاق می‌شود که شامل استفاده از اینترنت و سایر فناوری‌های دیجیتال آنلاین مثل تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌هاست که برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده می‌شوند. بازاریابی دیجیتال همچنین می‌تواند به راهبردهای بازاریابی آفلاین مانند بازاریابی رادیویی، تلویزیونی و تلفنی نیز اشاره داشته باشد.

امروزه این روش در حوزه‌های مختلف و از جمله در بازاریابی سلامت کاربردهای فراوانی دارد.

 

انواع مختلف بازاریابی دیجیتال

انواع مختلف بازاریابی دیجیتال شامل بازاریابی محتوا، بازاریابی موتورهای جستجو، بهینه‌سازی موتورهای جستجو مثل گوگل، بازاریابی رسانه‎‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی وابسته، و پرداخت به ازای کلیک است. کانال‌های بازاریابی دیجیتال آفلاین مانند بازاریابی تلویزیونی، رادیویی و تلفنی نیز وجود دارد. با این حال، در این مطلب فقط بر روی بازاریابی اینترنتی تمکز می‌کنیم.

 

  • بازاریابی محتوا

در بازاریابی محتوا، محتواهای مرتبط با یکدیگر به‌طور مداوم تولید و منتشر می‌شوند تا مخاطبین خاصی را جذب و آن‌ها را حفظ کند. هدف نهایی در این روش، هدایت مشتری به سمت اقدامی سودآور است. 

بی‌دلیل نیست که 86% بازاریابان فروش به مشتری نهایی معتقدند بازاریابی محتوایی برای پیشبرد اهدافشان ضروری است. 91% بازاریابان B2B نیز از این روش استفاده می‌کنند.

صرف نظر از تاکتیک‌های بازاریابی، محتوای مناسب بیشترین اهمیت را دارد. در بازاریابی با رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی، محتوای مرتبط با موضوع مورد نظر باعث افزایش فروش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. برخی از نمونه‌های بازاریابی محتوا شامل پست‌های وبلاگی، پادکست‌ها، اینفوگرافیک‌ها، مطالعات موردی (Case study) و کتاب‌های الکترونیکی است.

 

  • بازاریابی موتورهای جستجو

در بازاریابی موتورهای جستجو با تبلیغات پولی می‌توان وب‌سایت موردنظر را از طریق دیده شدن بیشتر در نتایج جستجوی اینترنتی افزایش داد.

ابتدا کلمات کلیدی برای کاربران موتورهای جستجو مثل گوگل پیشنهاد می‌شود که ممکن‌است هنگام جست‌وجوی محصول یا خدماتی خاصی از آن‌ها استفاده کنند. تبلیغات می‌تواند در کنار نتایج مربوط به آن عبارت‎‌های جستجو ظاهر شود.

آمارها نشان می‌دهد کسب و کارها به ازای پولی که در تبلیغات گوگل خرج می‌کنند به طور متوسط نزدیک به دو برابر آن پول، درآمد کسب می‌کنند؛ تقریباً 26درصد از کاربران روی تبلیغات جست‌وجوی پولی کلیک می‌کنند وقتی برند شناخته‌شده‌ای را در بین تبلیغ‌ها می‌بینند.

این تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، در قالب‌های مختلفی ارائه می‌شوند. گرچه برخی از این تبلیغات کوچک و متن-محور هستند، برخی دیگر مانند تبلیغات فروشگاه‌های آنلاین، ویژگی‌های بصری قوی دارند. این قبیل تبلیغات مبتنی بر محصول، به مصرف‌کنندگان اجازه می‎‎‌دهد تا اطلاعاتی مانند قیمت و نظرات مربوط به یک محصول را در یک نگاه ببینند.

 

  • بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو، فرایندی برای بهبود کیفیت و کمیت ترافیک ورودی از طریق موتور جست‌وجو در یک سایت است. برخلاف بازاریابی موتور جست‌وجو، SEO بر افزایش قابلیت دیده‌شدن یک سایت به صورت ارگانیک تمرکز می‌کند.

براساس یک مطالعه، 70 تا 80 درصد از کاربران موتور جستجو به تبلیغات پولی در نتایج جستجو توجه نمی‌کنند و بر نتایج ارگانیک تمرکز دارند. 70%‌ بازاریاب‌ها معتقدند SEO مؤثرتر از بازاریابی موتورهای جستجو با تبلیغات پولی است.

برخی از اقدامات معمول در روش SEO عبارتند از:

  • تحقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط
  • تولید و نشر محتوای بهینه‌شده برای کلمات کلیدی
  • ساخت بک‌لینک‌های مرتبط
  • افزایش سرعت سایت
  • بهینه‌سازی metadata

مانند سایر بازاریابی‌های دیجیتال، گسترش دید موتور جستجو می‌تواند در جذب مشتریان بالقوه به شما کمک کند. همچنین، می‌تواند تجربه کاربری در وب‌سایت شما را بهبود بخشد.

 

  • افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

«بازاریابی معرف» یا Affiliate marketing به‌معنی تبلیغ کردنِ محصولات یا خدمات مجموعه‌های دیگر در ازای دریافت کمیسیون است. طبق گزارش Forrester، 81درصد از تبلیغ‌کنندگان و 84 درصد از ناشران به این نوع بازاریابی روی آورده‌اند.

در افیلیت مارکتینگ، سه کار کلی انجام می‌شود:

  • ترافیک مخاطبان را به سایت یک مجموعه هدایت کنید،
  • روی لینک وابسته کلیک جمع کنید،
  • و نهایتاً کلیک‌ها را تبدیل به فروش کنید.

این کار با دادن لینکی منحصربه‌فرد به هر یک از شرکت‌های وابسته آغاز می‌شود. به این ترتیب، آ‌‌ن‌ها می‌توانند ردیابی کنند که چه کسی آغازگر یک فروش بوده و بر اساس میزان فروش، به او پاداش می‌دهند.

 

  • بازاریابی ایمیلی

در بازاریابی ایمیلی، به مشتریان بالقوه یا فعلی برای دعوت به همکاری، فروش، یا درخواست کمک مالی، ایمیل ارسال می‌شود.

این فرآیند با جمع آوری آدرس‌های ایمیل‌ مورد نظر آغاز می‌شود. پس از آن کافی است

  • استراتژی خود را مشخص کنید،
  • محتوای ایمیل ارسالی را تهیه کنید،
  • به آدرس‌های جمع‌آوری‌شده ایمیل ارسال کنید،
  • و نهایتاً میزان کارایی را بررسی کنید.

ارسال یک ایمیل قانع‌کننده نه تنها می‌تواند مشتریان بالقوه را به خریدار تبدیل کند، بلکه می‌تواند کسانی را که یک‌بار خرید کرده‌اند، به مشتریان وفادار تبدیل کند. 80درصد از متخصصان کسب و کار معتقدند که بازاریابی ایمیلی، موجب افزایش حفظ مشتریان می‌شود.

 

  • بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

در بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات و خدمات استفاده می‌شود. در کنار افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت‌ هدف، برندها از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان و افزایش فروش استفاده می‌کنند.

فرآیند بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به‌طور کلی شامل این موارد است:

  • بررسی مخاطبان و تعامل با آنها
  • آنالیز نتایج به‌دست‌آمده
  • انتشار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی عبارتند از فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و تلگرام است. در ایران، اینستاگرام در حال حاضر محبوبیت و نفوذ بیشتری دارد.

 

سؤال نهایی پس از بررسی انواع بازاریابی دیجیتال این است:‌ کدام نوع بازاریابی دیجیتال بهترین کارایی را در حیطه پزشکی دارد؟

بهترین گزینه برای بازاریابی دیجیتال

همه انواع بازاریابی دیجیتال برای اکثر مجموعه‌های سلامت و پزشکی مفید هستند. با این حال، برای تشخیص بهترین نوع آن برای کسب و کار شما، لازم است اهداف خود را مشخص کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید ترافیک جستجوی سایت خود را افزایش دهید، باید از بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) یا SEM استفاده کنید. اگر هدف‌تان برقراری ارتباط با مخاطبان است، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی بهترین گزینه‌ها هستند.

وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی: کدام‌یک برای معرفی خدمات پزشکی شما مؤثرتر است؟

هر نوع بازاریابی دیجیتالی را که انتخاب می‌کنید، باید نیازهای مختصِ کسب و کار شما را برطرف کند. اگرچه کسب‌وکارهای مختلف به انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال نیاز دارند، اما ترکیب چند روش، بازدهی بیشتری دارد. به عنوان مثال، بهینه‌سازی موتورهای جستجو و بازاریابی محتوایی موجب تقویت یکدیگر می‌شوند.

در حوزه پزشکی امروزه لازم است بر روی ارتباط انسانی با مخاطبان و بیماران خود بیشتر تمرکز کنید. بنابراین، استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی امری ضروری است.

 

بازاریابی محتوایی را به چه کسانی باید سپرد؟

برخی از پزشکان و مجموعه‌های پزشکی و تشخیصی به دلیل محدودیت زمانی و نبود تخصص در تولید و نشر محتوا،‌ یا خودشان به شکل مبتدیانه اقدام به تولید و انتشار مطالب می‌کنند، و یا کلا از خیر طراحی سایت و صفحه اینستاگرام و یوتیوب می‌گذرند، که طبیعتاً باعث از دست دادن سهم عمده‌ای از مخاطبان در دنیای امروزی می‌شود.

فراموش نکنیم در دنیایی زندگی می‌کنیم که 41% از افراد معتقدند اطلاعات دریافتی از شبکه‌های اجتماعی، در انتخاب مرکز درمانی و تشخیصی مؤثر است، و 55% افراد 16 تا 74 ساله، از جستجوی اینترنتی برای تصمیم‌گیری در این خصوص استفاده می‌کنند. این ارقام که مرتباً در حال افزایش است، چیزی نیست که بتوانیم در دنیای رقابتی امروز از خیر آن بگذریم.

 

چه باید کرد؟

یک راهکار جایگزین، سپردن مقوله‌ی تولید و انتشار محتوای دیجیتال به یک تیم بیرون از مجموعه شماست.

این موضوع برای بسیاری از متخصصان پزشکی ممکن است شک‌برانگیز و همراه با بدبینی باشد؛ آیا واقعاً می‌توان چنین موضوع حساسی را کاملا به یک مجموعه بیرونی واگذار کرد؟‌ با در نظر گرفتن تیم‌ها و مجموعه‌های حرفه‌ای که در سال‌های اخیر در کشورمان شکل گرفته‌اند و در این زمینه تخصص کافی دارند، در پاسخ این سؤال باید گفت بله.

تجربه ما در تدبیرنگر در این زمینه این است که اکثر پزشکان و صاحبان کسب‌وکارهای سلامت، در وهله نخست با شک و تردید فراوان به این مقوله فکر می‌کنند. با در نظر گرفتن حساسیت‌های حرفه‌ی پزشکی، باید بگوییم به شما حق می‌دهیم که در این زمینه وسواس به‌خرج دهید. سایت یا صفحه یک مجموعه پزشکی در اینترنت، سفیر برند آن است و مستقیماً با مخاطبان و بیماران آن ارتباط برقرار می‌کند؛ بنابراین طبیعی است که در این موضوع حساسیت داشته باشید.

 

برون‌سپاری تولید محتوا

تولید محتوا در بازار رقابتی امروز،‌ تبدیل به یک مقوله تخصصی شده است که نیازمند تجربه و دانش روز است و صرفاً ارائه محتوای درست و علمی، نمی‌تواند تضمین‌کننده‌ی جذب مخاطب واقعی باشد. در عین حال، تولید محتوا برای خدمات پزشکی حساسیت‌ بسیاری دارد و می‌بایست صحت محتوا را در این خصوص در اولویت قرار داد تا به‌هیچ‌عنوان برای خواننده گمراه‌کننده نباشد. تولید محتوا برای یک سایت یا اینستاگرام، نیازمند داشتن تیمی متشکل از تحریریه تخصصی، تولیدکننده‌ محتوای متنی، گرافیست، تصویربردار، تدوین‌گر ویدئو و انتشار است. بدون کمک گرفتن از این نفرات، صرف زمان و هزینه برای بازاریابی محتوایی عملا نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

تولید محتوا در تدبیرنگر

شرکت تدبیرنگر، تنها مجموعه‌ی دارای مجوز فعالیت در زمینه بازاریابی محتوایی در زمینه پزشکی در شمال‌غرب کشور است. ما با بکارگیری تیم‌های تخصصی، و بازبینی مکرر محتوا در هر مرحله از تولید، خیال شما را از طراحی و انتشار محتوای مستند، هدفمند و تأثیرگذار در فضای دیجیتال آسوده می‌کنیم.

ماشین تولید محتوای تدبیرنگر مجهز به یک سیستم اتوماسیون اختصاصی تولید محتواست که توسط تیم تدبیرنگر و انحصاراً برای تولید محتوای پزشکی طراحی شده است و کلیه مراحل چرخه‌ی تولید و انتشار محتوا را در بر می‌گیرد.

کارشناسان ما با رصد رفتارها و بازخوردهای دریافتی از مخاطبان، قادر به بهبود دائمی استراتژی‌های بازاریابی محتوایی هستند.

تک‌تک مراحل این چرخه توسط کارشناسان این تیم بازبینی می‌شود و مطالب نهایی پس از تأیید کارفرما، در پلتفرم مورد نظر شامل سایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

تهیه و ارائه گزارش‌های منظم از بازخورد دریافتی از هر یک از محتواها، امکان بهبود همیشگی استراتژی محتوایی را فراهم می‌کند.

تیم تدبیرنگر، تجارب متعددی در زمینه بازاریابی محتوایی دیجیتال در حوزه سلامت دارد و پس از سال‌ها فعالیت در طراحی سایت‌های مجموعه‌های پزشکی و مدیریت صفحات این مراکز در اینستاگرام، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی،‌ با دغدغه‌ها و نیازمندی‌های شما در این خصوص آشنایی کامل دارد. برای دیدن نمونه کارهای تدبیرنگر، می‌توانید به بخش پروژه‌ها مراجعه کنید.

سؤالی در این زمینه دارید؟

همکاران ما آماده همفکری درباره ایده‌ها و نیازمندی‌های شما در زمینه تولید و انتشار محتوای تخصصی بر روی سایت و اینستاگرام شما هستند. برای شروع، با ما تماس بگیرید.

مهندس آرش خضرلو

کارآفرین، مدیر و مؤسس آژانس برندینگ دیجیتال پزشکی تدبیرنگر

نیاز به مشاوره برای کسب و کارتان دارید؟

همکاران ما در تدبیرنگر آماده ارائه مشاوره درباره بازاریابی محتوایی در حوزه پزشکی هستند.

آخرین دیدگاه ها

دیدگاهی درج نشده است. اولین نفر باشید!

دیدگاه تان را بنویسید

نظر خود را درباره این مقاله بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *