چطور یک عنوان عالی برای محتوای پزشکی انتخاب کنیم؟

06/02/2023 10:46

نوشتن عنوان برای مطالب وبلاگی کار آسانی به نظر می‌رسد. اما این‌که یک عنوان صحیح و واقعاً جذاب باشد و بتواند خوانندگان بالقوه را جذب کند مسئله دیگری است.

عنوان مقاله وبلاگی، بخش مهمی از صفحه در یک سایت در نظر گرفته می‌شود و به اندازه محتوای متن اهمیت دارد،‌ خصوصاً در فیلد سلامت که باید نهایت دقت را در صحت علمی یک مطلب و عنوان آن رعایت کرد. حتی می‌توان گفت عنوان مطلب از خود متن مهم‌تر است، چون اولین چیزی است که خواننده هنگام مواجه با متن مقاله آن را می‌بیند.

گاهی انتخاب عنوان دردسر خاصی ندارد اما اگر موضوع متن، خاص یا پیچیده باشد انتخاب یک عنوان مناسب جای بحث دارد.

عنوان یا سرفصل، اولین چیزی است که خواننده هنگام جستجو برای مطالعه آنلاین یک موضوع با آن روبرو می‌شود. عنوان متن، یا خواننده را ترغیب به کلیک کردن و خواندن کل متن خواهد کرد و یا او را منصرف می‌کند. در نظر داشته باشید که خواننده‌ی یک مطلب پزشکی در جستجوی اینترنتی، دغدغه‌هایی برای سلامتی خود دارد که به دلیل این دغدغه‌ها نیاز به خواندن مطلب شما پیدا کرده است. این دغدغه‌ها نقش مهمی در انتخاب یک مطلب از لابلای نتایج جستجو در اینترنت دارند و بر این اساس بایستی به درستی شناسایی و پاسخ داده شوند.

احتمالاً هیچ چیزی ناامید کننده‌تر از نادیده گرفته‌شدن یک مقاله برای نویسنده آن وجود ندارد. در اغلب موارد، این مسئله به‌خاطر عناوین مقاله‌هاست که توجه خواننده را جلب نمی‌کند.

در ادامه این مطلب به نکاتی اشاره می‌کنیم که به انتخاب عنوان یا سرفصل خوب و جذاب برای مطالب وبلاگی در حوزه سلامت کمک می‌کنند.

  • عنوان باید کوتاه باشد

برای نوشتن عنوان متقاعدکننده، هیچ راهی بهتر از این نیست که مستقیم سر اصل مطلب بروید. آن را کوتاه ولی جامع بنویسید؛ اگر این کار برایتان مشکل است، از خود این سؤال را بپرسید که چگونه هدف مقاله خود را در 6 تا 7 کلمه برای اعضای خانواده یا دوستانم توضیح بدهم؟

با تمرین کافی، تعیین محدودیت‌ها یا مرزهای کلمات و حروف در هنگام ایجاد عنوان، شما را وادار می‌کند که خارج از چارچوب فکر کرده و خلاق‌تر باشید.

اگر عنوان ساده و مرتبط با موضوع موردنظر خوانندگان باشد، صفحه وبسایت شما شانس بیشتری برای کسب رتبه بالاتر در SERP خواهد داشت.

علاوه‌براین، عنوان باید به خواننده احتمالی مقاله، پاسخ این سوال را بدهد که «این متن چه فایده‌ای برای من دارد؟»

به یاد داشته باشید که شما نه تنها برای ارتقای جایگاه سایت خود در اینترنت، بلکه برای خواننده‌های مقاله می‌نویسید.

  • از کلمات قوی استفاده کنید

هنگام طراحی عنوان، همیشه از کلمات قدرتمند استفاده کنید. این کلمات می‌توانند با هدف قراردادن احساسات افراد، با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. در این حالت، خواننده نمی‌تواند در برابر محتوای عنوان مقاومت کند و به خواندن کل متن ترغیب می‌شود.

کلمات قدرتمند به طور بالقوه می‌توانند پست شما را «وایرال» یا همه‌گیر کنند یا نرخ کلیک و ترافیک سایت را افزایش دهند. همچنین می‌توان از آن‌ها در قسمت‌های دیگر محتوا مانند سرفصل‌ها و زیرعنوان‌ها استفاده کرد.

مطالعات نشان می‌دهند که محتواهایی که احساسات را تحریک می‌کنند، بیشتر از محتواهای دیگر به اشتراک گذاشته می‌شوند.

جدا از این، کلمات قدرتمند حس کنجکاوی خوانندگان را برمی‌انگیزند. مطالعات متعدد آشکار کرده‌اند که استفاده از کلمات قدرتمند، مقاومت مردم در برابر کلیک کردن، به اشتراک گذاشتن و خواندن متن را غیرممکن می‌سازد.

صدها کلمه قدرتمند وجود دارد که در عنوان قابل‌استفاده هستند. برای آسان‌تر کردن کار، پیشنهاد می‌کنیم فهرستی ایجاد کنید و کلمات را بر اساس احساساتی که می‌توانند در خوانندگان ایجاد کنند، دسته‌بندی کنید.

  • خوانندگان را کنجکاو کنید

یکی از راه‌های مؤثر برای جذب مخاطبان، ایجاد عناوینی است که کنجکاوی آن‌ها را نسبت به خواندن همه متن را برانگیزد. می‌توانید این کار را با توسل به عطش طبیعی مردم برای کسب آگاهی انجام دهید بدون آن که از عناوین بحث‌برانگیز یا طعمه‌های کلیکی استفاده کنید.

استفاده از طعمه کلیک کردن برای مشاهده کل متن قطعا می‌تواند کاربران را وادار به بررسی محتوای شما کند. اما، اگر خواننده متوجه شود که محتوا با آن‌ چیزی که در عنوان توضیح داده‌اید متفاوت است، کیفیت محتوای وبلاگی شما زیر سوال می‌رود. این موضوع خصوصاً در زمینه پزشکی یک خطای آشکار است و علاوه بر آن که می‌تواند مطالب نادرست به خواننده القا کند، با پروتکل‌های اخلاقی حوزه پزشکی در تناقض است.

برای مقاله یا محتوای وبلاگی خود از عناوینی استفاده کنید که به خواننده بفهماند این متن می‌تواند چیزی را به او آموزش دهد. از عناوین و سرفصل‌هایی استفاده کنید که نتایج و مزایای متن را به خوانندگان نشان می‌دهد.

مردم در اینترنت یا به دنبال راه حلی برای حل مشکلات خود هستند یا به دنبال اطلاعات جدید می‌گردند. از کنجکاوی طبیعی خوانندگان خود با ایجاد عناوین صادقانه که آن‌ها را به سمت محتوای مرتبط و ارزشمند هدایت می‌کند، استفاده کنید.

  • از احساسات‌گرایی بپرهیزید

به عنوان سازنده محتوای سلامت، شما مسئولیت ارائه عناوین و محتوای دقیق و قابل اعتماد برای خوانندگان را برعهده دارید. گرچه رقابت در دنیای بازاریابی دیجیتال تنگاتنگ است، اما این موضوع دلیل کافی برای گمراه کردن مردم نیست.

محتوای عناوین هیجان‌انگیز اغلب کیفیت پایینی دارند زیرا فقط برای جلب‌توجه ساخته شده‌اند. اگر با وجود ترغیب خوانندگان جهت کلیک بر روی عنوان، محتوای شما نتواند انتظارات مردم را برآورده کند، در درازمدت به اعتبار سایت صدمه وارد می‌شود.

هیجان‌گرایی راهکاری دائمی برای هدایت مخاطبان به سمت محتوای شما نیست، به‌خصوص که نمی‌توان از عناوین هیجانی برای نوشته‌های جدی -از جمله در محتوای پزشکی- استفاده کرد.

امروزه خوانندگان دریافته‌اند مطالب پزشکی که با عناوین هیجانی نوشته شده‌اند، محتوای سایت‌های زرد هستند و استناد علمی ندارند. برای مثال:

به‌عنوان صاحب یک سایت پزشکی، آزمایشگاهی یا درمانی، اطمینان حاصل کنید که محتوای شما همان چیزی است که در عنوان ذکر شده و به خواننده وعده داده شده‌است. در این حالت نه تنها جواب دغدغه‌های بیماران و مخاطبان خود را به‌درستی می‌دهید، بلکه از مجازات احتمالی گوگل نیز در امان هستید.

  • برای خوانندگان بنویسید، نه برای گوگل

هنگام نوشتن عنوان مقاله یا سرفصل مطالب، همیشه خوانندگان خود را در نظر داشته باشید. عناوینی را ایجاد کنید که با محتوای متن مرتبط باشد و خواننده را گمراه نکند. استفاده از عناوین فریبنده برای پست یا مقاله، در بلندمدت به اعتبار وب‌سایت شما آسیب می‌رساند.

طراحی سایت

تیم تدبیرنگر، تجارب متعددی در زمینه بازاریابی محتوایی دیجیتال در حوزه سلامت دارد و پس از سال‌ها فعالیت در طراحی سایت‌های مجموعه‌های پزشکی و مدیریت صفحات این مراکز در اینستاگرام، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی،‌ با دغدغه‌ها و نیازمندی‌های شما در این خصوص آشنایی کامل دارد. برای دیدن نمونه کارهای تدبیرنگر، می‌توانید به بخش پروژه‌ها مراجعه کنید.

کار را به کاردان بسپارید

تولید محتوا در بازار رقابتی امروز،‌ تبدیل به یک مقوله تخصصی شده است که نیازمند تجربه و دانش روز است و صرفاً ارائه محتوای درست و علمی، نمی‌تواند تضمین‌کننده‌ی جذب مخاطب واقعی باشد. در عین حال، تولید محتوا برای خدمات پزشکی حساسیت‌ بسیاری دارد و می‌بایست صحت محتوا را در این خصوص در اولویت قرار داد تا به‌هیچ‌عنوان برای خواننده گمراه‌کننده نباشد.

قطعاً‌ شما به‌عنوان عضوی از جامعه سلامت و درمان، دغدغه‌های کاری بی‌شماری دارید که صرف زمان کافی برای مسائلی از قبیل تولید محتوا را برایتان غیرممکن می‌سازد. نفرات دیگری که در مجموعه‌ شما کار می‌کنند -از قبیل دستیار، پرستار و منشی- نیز طبیعتاً صلاحیت علمی کافی برای نوشتن یک مطلب پزشکی ندارند.

یک راهکار جایگزین، سپردن مقوله‌ی تولید و انتشار محتوای دیجیتال به یک تیم بیرون از مجموعه شماست.

تولید محتوای سایت و اینستاگرام پزشکی کار چه کسانی است؟

تولید محتوا در تدبیرنگر

شرکت تدبیرنگر، تنها مجموعه‌ی دارای مجوز فعالیت در زمینه بازاریابی محتوایی در زمینه پزشکی در شمال‌غرب کشور است. ما با بکارگیری تیم‌های تخصصی، و بازبینی مکرر محتوا در هر مرحله از تولید، خیال شما را از طراحی و انتشار محتوای مستند، هدفمند و تأثیرگذار در فضای دیجیتال آسوده می‌کنیم.

ماشین تولید محتوای تدبیرنگر مجهز به یک سیستم اتوماسیون اختصاصی تولید محتواست که توسط تیم تدبیرنگر و انحصاراً برای تولید محتوای پزشکی طراحی شده است و کلیه مراحل چرخه‌ی تولید و انتشار محتوا را در بر می‌گیرد.

کارشناسان ما با رصد رفتارها و بازخوردهای دریافتی از مخاطبان، قادر به بهبود دائمی استراتژی‌های بازاریابی محتوایی هستند.

تک‌تک مراحل این چرخه توسط کارشناسان این تیم بازبینی می‌شود و مطالب نهایی پس از تأیید کارفرما، در پلتفرم مورد نظر شامل سایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

تهیه و ارائه گزارش‌های منظم از بازخورد دریافتی از هر یک از محتواها، امکان بهبود همیشگی استراتژی محتوایی را فراهم می‌کند.

سؤالی در این زمینه دارید؟

همکاران ما آماده همفکری درباره ایده‌ها و نیازمندی‌های شما در زمینه تولید و انتشار محتوای تخصصی بر روی سایت و اینستاگرام شما هستند. برای شروع، با ما تماس بگیرید.

دکتر آراز استادی

مدیر محصول و علاقمند به کسب‌وکار دیجیتال

نیاز به مشاوره برای کسب و کارتان دارید؟

همکاران ما در تدبیرنگر آماده ارائه مشاوره درباره بازاریابی محتوایی در حوزه پزشکی هستند.

آخرین دیدگاه ها

دیدگاهی درج نشده است. اولین نفر باشید!

دیدگاه تان را بنویسید

نظر خود را درباره این مقاله بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *