استانداردهای ضروری در تولید و نشر محتوای پزشکی

05/02/2023 11:49

در بخش‌های گوناگون مقالاتی که در سایت تدبیرنگر منتشر شده است، به مسئله تولید محتوا و بازاریابی محتوایی از زوایای مختلف پرداخته‌ایم.

موفقیت در تولید محتوا در عصر بمباران اطلاعاتی، برخلاف سالیان قبل کار ساده‌ای نیست. در این مورد مقالات و نکات بیشماری در اینترنت عرضه شده است که هر یک به گمانه‌زنی‌های خود در این موضوع پرداخته‌اند.

تولید محتوای پزشکی یکی از مقوله‌هایی‌ست که حساسیت بیشتری را در مقایسه با سایر حوزه‌های می‌طلبد زیرا مستقیماً به سلامتی و زندگی خواننده مرتبط است. از سویی نمی‌توان محتوای صرفاً علمی را به مخاطب عام تحویل داد زیرا از خواندن و تحلیل شرایط خود بر اساس آن عاجز است، و از سوی دیگر نقصان در عرضه مطلب و ساده‌انگاری در توصیف یک بیماری یا روش تشخیصی و درمانی، ممکن است خواننده را دچار گمراهی کند.

اما به عنوان یک مرکز تشخیصی یا درمانی و با در نظر گرفتن گستردگی نیاز عمومی به دستیابی به اطلاعات پزشکی، نمی‌توان از خیر این ماجرا گذشت. در سال 2020، هفت‌درصد از کل جستجوهای اینترنتی مربوط به حوزه سلامت بوده، رقمی که پیش‌بینی می‌شود در طی سال‌های بعد کماکان به رشد ادامه دهد. بی‌دلیل نیست که 83% از مجموعه‌های مرتبط با حوزه سلامت در جهان در سال 2018، از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کردند و 14% دیگر قصد داشتند وارد این رقابت شوند.

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان حوزه رسانه و پزشکی، به روش‌های افزایش موفقیت در بازاریابی محتوایی پزشکی پرداخته‌اند. اما بد نیست ابتدا ضروریات تولید محتوا برای بخش سلامت و درمان را با هم مرور کنیم.

 

این استانداردها را لحاظ کنید

اگر خودتان در نقش یک پزشک یا عضوی از کادر درمان می‌خواهید محتوای پزشکی برای مجموعه یا مطب خود منتشر کنید، و یا این کار را به مجموعه دیگری می‌سپارید، لازم است این موارد را به‌دقت لحاظ کنید.

در وهله اول، باید در نظر داشت انتشار مطالبی که مستقیماً با سلامت خواننده در ارتباط است حساسیت بسیار بالایی دارد و یک اشتباه کوچک در یک متن، ممکن است جان کسی را به خطر بیندازد.

بر این اساس، حساسیت در تهیه مطالب پزشکی و دقت مضاعف در تولید این نوع محتواها، موضوعی است که باید در اولویت انتظارات شما از تیم تولید محتوا باشد تا هرگونه احتمال انتشار محتوای نادرست در سایت شما منتفی گردد و با خیال آسوده آن را در دسترس مخاطبان خود قرار دهید.

همچنین، منابع مورد استفاده برای تولید متن در مقالات و محتواهای شما باید از منابع معتبر بین‌المللی انتخاب شوند.

انتخاب موضوعاتی که در قالب مقالات سایت و پست‌های اینستاگرام منتشر می‌شوند، مقوله مهم دیگری است که در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت. اما مقدمتاً باید گفت این موضوعات بر اساس رفتارشناسی مخاطبان، توانمندی‌ها و اولویت‌های کاریِ مجموعه شما، و برنامه بازاریابی مورد نظر آزمایشگاه انتخاب شوند. رفتارشناسی جستجوی اطلاعات سلامتی یا Health information-seeking behaviour (HISB) یکی از شاخه‌های مطالعاتی آکادمیک در این زمینه است؛ تسلط تیم تولید محتوا بر اصول آن، تضمین‌کننده انتخاب اهداف درست است.

در حالت ایده‌آل، تیم تولید محتوای مسئول سایت و صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی، باید روند مشخصی برای تولید محتوا داشته باشد و شامل اعضایی باشد که در زمینه پزشکی، علوم آزمایشگاهی و علوم زیستی تحصیلات آکادمیک داشته باشند. روند تولید هر یک از محتواها می‌بایست شامل بیش از یک بار بازبینی باشد تا از صحت مطالب اطمینان کامل کسب شود.

موضوع مهم دیگر، منحصر بفرد بودن مطالب مورد استفاده در سایت و اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی است. برخی از مراکز آزمایشگاهی، مطالبی در فضای دیجیتال انتشار می‌دهند که عیناً از یک منبع فارسی دیگر برداشته شده است. سیاست کلی موتورهای جستجو مانند گوگل، در اولویت قرار دادن صفحاتی است که محتوای آنها در سایت دیگری دیده نشده بود. در صورت استفاده از این نوع محتواها، نباید انتظار داشته باشید محتواهای شما در نتایج جستجوی گوگل دیده شوند.

طراحی سایت

تیم تدبیرنگر، تجارب متعددی در زمینه بازاریابی محتوایی دیجیتال در حوزه سلامت دارد و پس از سال‌ها فعالیت در طراحی سایت‌های مجموعه‌های پزشکی و مدیریت صفحات این مراکز در اینستاگرام، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی،‌ با دغدغه‌ها و نیازمندی‌های شما در این خصوص آشنایی کامل دارد. برای دیدن نمونه کارهای تدبیرنگر، می‌توانید به بخش پروژه‌ها مراجعه کنید.

برون‌سپاری تولید محتوا

ناگفته پیداست که فعالان حوزه سلامت در طی شبانه‌روز دغدغه‌های کاری بی‌شماری دارند که صرف زمان کافی برای مسائلی از قبیل تولید محتوا را برایشان غیرممکن می‌سازد. نفرات دیگری که در این مجموعه‌ها کار می‌کنند -از قبیل دستیار، پرستار و منشی- نیز طبیعتاً صلاحیت علمی کافی برای نوشتن یک مطلب پزشکی ندارند.

از سوی دیگر، لحاظ کردن نکات تخصصی درباره تولید محتوا نیازمند تجربه و تخصص است. تولید محتوا برای یک سایت یا اینستاگرام، نیازمند داشتن تیمی متشکل از تحریریه تخصصی، تولیدکننده‌ی محتوای متنی، گرافیست، تصویربردار، تدوین‌گر ویدئو و مسئول انتشار است. بدون کمک گرفتن از این نفرات، صرف زمان و هزینه برای بازاریابی محتوایی عملا نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

در برون‌سپاری تولید محتوا، باید روند کار مجموعه مورد نظر، مجوزهای قانونی، کیفیت خروجی، و سیستم بازنگری بکار رفته را به‌دقت مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید استانداردهای گفته‌شده در این مطلب، در تولید و نشر مطالب توسط آنها به درستی رعایت می‌گردد.

تولید محتوا در تدبیرنگر

شرکت تدبیرنگر، تنها مجموعه‌ی دارای مجوز فعالیت در زمینه بازاریابی محتوایی در زمینه پزشکی در شمال‌غرب کشور است. ما با بکارگیری تیم‌های تخصصی، و بازبینی مکرر محتوا در هر مرحله از تولید، خیال شما را از طراحی و انتشار محتوای مستند، هدفمند و تأثیرگذار در فضای دیجیتال آسوده می‌کنیم.

ماشین تولید محتوای تدبیرنگر مجهز به یک سیستم اتوماسیون اختصاصی تولید محتواست که توسط تیم تدبیرنگر و انحصاراً برای تولید محتوای پزشکی طراحی شده است و کلیه مراحل چرخه‌ی تولید و انتشار محتوا را در بر می‌گیرد.

کارشناسان ما با رصد رفتارها و بازخوردهای دریافتی از مخاطبان، قادر به بهبود دائمی استراتژی‌های بازاریابی محتوایی هستند.

تک‌تک مراحل این چرخه توسط کارشناسان این تیم بازبینی می‌شود و مطالب نهایی پس از تأیید کارفرما، در پلتفرم مورد نظر شامل سایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

تهیه و ارائه گزارش‌های منظم از بازخورد دریافتی از هر یک از محتواها، امکان بهبود همیشگی استراتژی محتوایی را فراهم می‌کند.

سؤالی در این زمینه دارید؟

همکاران ما آماده همفکری درباره ایده‌ها و نیازمندی‌های شما در زمینه تولید و انتشار محتوای تخصصی بر روی سایت و اینستاگرام شما هستند. برای شروع، با ما تماس بگیرید.

مهندس آرش خضرلو

کارآفرین، مدیر و مؤسس آژانس برندینگ دیجیتال پزشکی تدبیرنگر

نیاز به مشاوره برای کسب و کارتان دارید؟

همکاران ما در تدبیرنگر آماده ارائه مشاوره درباره بازاریابی محتوایی در حوزه پزشکی هستند.

آخرین دیدگاه ها

دیدگاهی درج نشده است. اولین نفر باشید!

دیدگاه تان را بنویسید

نظر خود را درباره این مقاله بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *