این جمله را شاید شنیده باشید که «محتوا فرمانرواست» که بیل گیتس در سال 1996 در قالب یک مقاله آن را برای نخستین بار مطرح کرد و به پیشبینی دربارهی اهمیت محتوا در آیندهی اینترنت پرداخت. این پیشبینی امروزه در رسانههای مختلف شکل حقیقت به خود گرفته است.
اما شأن فرمانروایی ایجاب میکند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب یعنی جذب مخاطبان بیشتر، مقولهی تولید و نشر محتوا به بهترین نحو انجام شود. در مطالب پیشین در مورد تولید محتوای سلامت، برخی از اصول ضروری در این خصوص را آورده بودیم.
برای تولید محتوای پزشکی چه مواردی را باید رعایت کنیم؟
در این مطلب کمی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت، این که چه کسانی بهخوبی از عهده انجام تولید محتوا برمیآیند.
مرغ آبپز تحویل ندهیم!
نوشتن یک مطلب برای یک سایت یا صفحه پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و درمانی، باید در کنار استناد علمی، خطاب به خوانندهی هدف نوشته شده باشد: کسی که یک دغدغه سلامتی دارد که او را وادار به خواندن درباره یک بیماری یا روش تشخیصی و درمانی کرده است، و اطلاعات علمی در این خصوص ندارد.
درج یک مطلب مطلقاً علمی بهمنظور جلب این فرد، قطعاً نتایج ناامیدکنندهای بههمراه خواهد داشت. بسیاری از دستاندرکاران حوزه سلامت که خود اقدام به تولید محتوا میکنند، سعی میکنند مطلب را انباشته از لغات تخصصی کنند و تمامی موضوعاتی را که حول یک بیماری یا روش درمان وجود دارد، در طی یک مطلب طولانی به خورد خواننده بدهند.
فرض کنید به تنهایی در یک رستوران منتظر غذا هستید و گارسون یک مرغ آبپز درسته بر روی میز شما بگذارد! این مرغ هرچند که بهخوبی پخته شده باشد و از نظر سلامتی برای شما مفید باشد، اما نمیتوان نام «غذا» بر آن نهاد. یک وعده غذایی در کنار مادهی اصلی آن -که در اینجا گوشت مرغ است- میبایست با پیشغذا و دسر همراه باشد، در پخت آن از طعمدهندههایی مانند ادویههای درست استفاده شده باشد، و با چیدمان و تزئین مناسبی همراه باشد که شما را به عنوان مشتری رستوران، به خوردن آن وسوسه کند. بهعنوان یک رستوراندار، باید کاری کنیم که غذا از گلوی مشتری پایین برود!
همین دیدگاه در تولید محتوا باید لحاظ گردد. «آنفارکتوس میوکارد» گرچه اصطلاح صحیح سکته قلبی است، اما برای یک خواننده عادی که در شرایطی پراسترس بهدنبال خواندن مطلبی در این زمینه است، غیرقابلهضم است. خواندن تمامی تبصرهها و حالات خاص درباره پرکاری تیروئید بدون پرداختن به دغدغههای اصلی یک بیمار، او را از خواندن ادامه مطلب منصرف خواهد کرد. استفاده از گرافیک شاخص و جذاب در یک پست اینستاگرام، به اندازهی محتوای درون آن در جلب نظر خواننده اهمیت دارد. شما علاوه بر تضمین سلامت مواد غذایی که برای ذهن مشتری سرو میکنید، باید این بشقاب را به بهترین نحو ممکن عرضه کنید.
عطایش را به لقایش بخشیدیم!
برخی از پزشکان و مجموعههای پزشکی و تشخیصی به دلیل محدودیت زمانی و نبود تخصص در تولید و نشر محتوا، یا خودشان به شکل مبتدیانه اقدام به تولید و انتشار مطالب میکنند، و یا کلا از خیر طراحی سایت و صفحه اینستاگرام و یوتیوب میگذرند، که طبیعتاً باعث از دست دادن سهم عمدهای از مخاطبان در دنیای امروزی میشود.
فراموش نکنیم در دنیایی زندگی میکنیم که 41% از افراد معتقدند اطلاعات دریافتی از شبکههای اجتماعی، در انتخاب مرکز درمانی و تشخیصی مؤثر است، و 55% افراد 16 تا 74 ساله، از جستجوی اینترنتی برای تصمیمگیری در این خصوص استفاده میکنند. این ارقام که مرتباً در حال افزایش است، چیزی نیست که بتوانیم در دنیای رقابتی امروز از خیر آن بگذریم.
چه باید کرد؟
یک راهکار جایگزین، سپردن مقولهی تولید و انتشار محتوای دیجیتال به یک تیم بیرون از مجموعه شماست.
این موضوع برای بسیاری از متخصصان پزشکی ممکن است شکبرانگیز و همراه با بدبینی باشد؛ آیا واقعاً میتوان چنین موضوع حساسی را کاملا به یک مجموعه بیرونی واگذار کرد؟ با در نظر گرفتن تیمها و مجموعههای حرفهای که در سالهای اخیر در کشورمان شکل گرفتهاند و در این زمینه تخصص کافی دارند، در پاسخ این سؤال باید گفت بله.
تجربه ما در تدبیرنگر در این زمینه این است که اکثر پزشکان و صاحبان کسبوکارهای سلامت، در وهله نخست با شک و تردید فراوان به این مقوله فکر میکنند. با در نظر گرفتن حساسیتهای حرفهی پزشکی، باید بگوییم به شما حق میدهیم که در این زمینه وسواس بهخرج دهید. سایت یا صفحه یک مجموعه پزشکی در اینترنت، سفیر برند آن است و مستقیماً با مخاطبان و بیماران آن ارتباط برقرار میکند؛ بنابراین طبیعی است که در این موضوع حساسیت داشته باشید.
برونسپاری تولید محتوا
تولید محتوا در بازار رقابتی امروز، تبدیل به یک مقوله تخصصی شده است که نیازمند تجربه و دانش روز است و صرفاً ارائه محتوای درست و علمی، نمیتواند تضمینکنندهی جذب مخاطب واقعی باشد. در عین حال، تولید محتوا برای خدمات پزشکی حساسیت بسیاری دارد و میبایست صحت محتوا را در این خصوص در اولویت قرار داد تا بههیچعنوان برای خواننده گمراهکننده نباشد.
ناگفته پیداست که فعالان حوزه سلامت در طی شبانهروز دغدغههای کاری بیشماری دارند که صرف زمان کافی برای مسائلی از قبیل تولید محتوا را برایشان غیرممکن میسازد. نفرات دیگری که در این مجموعهها کار میکنند -از قبیل دستیار، پرستار و منشی- نیز طبیعتاً صلاحیت علمی کافی برای نوشتن یک مطلب پزشکی ندارند.
از سوی دیگر، لحاظ کردن نکات تخصصی درباره تولید محتوا و آنچه در قالب مثال سرو غذا توضیح داده شد، نیازمند تجربه و تخصص است. تولید محتوا برای یک سایت یا اینستاگرام، نیازمند داشتن تیمی متشکل از تحریریه تخصصی، تولیدکنندهی محتوای متنی، گرافیست، تصویربردار، تدوینگر ویدئو و انتشار است. بدون کمک گرفتن از این نفرات، صرف زمان و هزینه برای بازاریابی محتوایی عملا نتیجهای به همراه نخواهد داشت.
گفتنی در این باره بسیار است. در برونسپاری تولید محتوا، باید روند کار مجموعه مورد نظر، مجوزهای قانونی، کیفیت خروجی، و سیستم بازنگری بکار رفته را بهدقت مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید استانداردهای لازم در تولید و نشر مطالب توسط آنها به درستی رعایت میگردد. در یکی از مطالب قبلی با عنوان استانداردهای ضروری در محتوای پزشکی، به بخشهایی از این ضرورتها اشاره کرده بودیم.
طراحی سایت
تیم تدبیرنگر، تجارب متعددی در زمینه بازاریابی محتوایی دیجیتال در حوزه سلامت دارد و پس از سالها فعالیت در طراحی سایتهای مجموعههای پزشکی و مدیریت صفحات این مراکز در اینستاگرام، یوتیوب و سایر شبکههای اجتماعی، با دغدغهها و نیازمندیهای شما در این خصوص آشنایی کامل دارد. برای دیدن نمونه کارهای تدبیرنگر، میتوانید به بخش پروژهها مراجعه کنید.
تولید محتوا در تدبیرنگر
شرکت تدبیرنگر، تنها مجموعهی دارای مجوز فعالیت در زمینه بازاریابی محتوایی در زمینه پزشکی در شمالغرب کشور است. ما با بکارگیری تیمهای تخصصی، و بازبینی مکرر محتوا در هر مرحله از تولید، خیال شما را از طراحی و انتشار محتوای مستند، هدفمند و تأثیرگذار در فضای دیجیتال آسوده میکنیم.
ماشین تولید محتوای تدبیرنگر مجهز به یک سیستم اتوماسیون اختصاصی تولید محتواست که توسط تیم تدبیرنگر و انحصاراً برای تولید محتوای پزشکی طراحی شده است و کلیه مراحل چرخهی تولید و انتشار محتوا را در بر میگیرد.
کارشناسان ما با رصد رفتارها و بازخوردهای دریافتی از مخاطبان، قادر به بهبود دائمی استراتژیهای بازاریابی محتوایی هستند.
تکتک مراحل این چرخه توسط کارشناسان این تیم بازبینی میشود و مطالب نهایی پس از تأیید کارفرما، در پلتفرم مورد نظر شامل سایت و شبکههای اجتماعی منتشر میشود.
تهیه و ارائه گزارشهای منظم از بازخورد دریافتی از هر یک از محتواها، امکان بهبود همیشگی استراتژی محتوایی را فراهم میکند.
سؤالی در این زمینه دارید؟
همکاران ما آماده همفکری درباره ایدهها و نیازمندیهای شما در زمینه تولید و انتشار محتوای تخصصی بر روی سایت و اینستاگرام شما هستند. برای شروع، با ما تماس بگیرید.
مهندس آرش خضرلو
نیاز به مشاوره برای کسب و کارتان دارید؟
همکاران ما در تدبیرنگر آماده ارائه مشاوره درباره بازاریابی محتوایی در حوزه پزشکی هستند.
دیدگاهی درج نشده است. اولین نفر باشید!