در تهیه مطالب پزشکی برای سایت و اینستاگرام چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

05/02/2023 13:17

امروزه نزدیک به ۸۳درصد از مراکز درمانی برای رشد برند خود از تولید محتوا و بازاریابی استفاده می‌کنند.

حوزه‌ی سلامت، صنعت حساس و بسیار شخصی است؛ بنابراین، تولید محتوای کارآمد و با جزئیات دقیق در این حوزه، یک ضرورت است. گرچه تولید محتوا در حوزه‌ی سلامت به تعداد منابع بیشتری نسبت به سایر حوزه‌ها نیاز دارد، خوشبختانه این منابع قابل‌دسترس هستند.

برای کشف مهم‌ترین مواردی که باید قبل از تولید محتوای وب‌سایتی یا سوشال‌مدیا مثل اینستاگرام یا فیس‌بوک در حوزه‌ی سلامت بدانید، ادامه‌ی مطالب را مطالعه کنید.

تولید محتوای اصولی در حیطه پزشکی

تشخیص درست، نیمی از درمان است: همانطور که پزشکان شکاف‌های موجود در پرونده پزشکی افراد را بررسی می‌کنند، تولیدکنندگان محتوا نیز باید به دنبال اطلاعات گم‌شده‌ی حیاتی در گروه هدف خود باشند؛‌ همان خوانندگانی که این مطلب را برای هدف‌گیری آنها آماده کرده‌اید. از خود در مورد نیاز‌های گروه هدف و دلایل آن سؤال کنید.

  • به‌عنوان مثال، در صورتی که برای افراد مبتلا به بیماری لایم (Lyme disease) تولید محتوا می‌کنید، بهتر است در مورد نحوه‌ی پیشگیری از این بیماری، مثل دوری از جنگل در فصول اوج کَنه و ضرورت پوشیدن لباس‌های محافظتی اطلاعاتی ارائه بدهید.
  • در تولید محتوای پزشکی بهتر است لیستی از علائم و ضرورت مراجعه‌ی زودهنگام به پزشک را نیز ارائه بدهید. اگر می‌خواهید برای کسانی که در حال حاضر با بیماری لایم درگیر هستند، محتوا آماده کنید، توصیه می‌کنیم مطالب انگیزشی و مثبت‌گرایانه در مورد نحوه‌ی زندگی با این بیماری را نیز آماده کنید.

زمانی که نیاز‌های گروه هدف خود را در نظر می‌گیرید، سعی کنید مستقیماً به دنبال منبع باشید. تجربه‌ی حرفه‌ای پزشک و صحبت‌هایی که با این بیماران داشته‌اید، پشتوانه خوبی برای آغاز تولید محتوا در این حوزه است.  

در انتخاب کلمات سنجیده عمل کنید: هدف از انتخاب درست کلمات، تنها رسیدن به سئو بهتر نیست. در حوزه‌ای مثل سلامت، انتخاب زبانی که برای بیان خدمات و امکانات خود به کار می‌برید برای احساس راحتی و انگیزه گرفتن افراد به‌منظور دریافت اطلاعات درست، بسیار حساس است.

  • همه‌ی افراد دوست دارند بدانند که آیا وضعیت آنها بهبود پیدا خواهد کرد یا نه؛ با این که نه پزشکان و نه تولیدکنندگان محتوا نمی‌توانند قول بهبودی بیماری را بدهند، ولی ما این قدرت را داریم تا حد ممکن اطلاعات و حمایت کافی را در اختیار بیماران قرار بدهیم.
  • بهتر از کلمات بیمار-محور، شفقت‌آمیز و حمایت‌گر استفاده کنید که مستقیماً با سلامتی بیمار مرتبط هستند.

 

تولید محتوای سایت و اینستاگرام پزشکی کار چه کسانی است؟

آگاه باشید و اعتماد‌سازی کنید

تحقیق کنید: تقریباً ۶۶درصد از افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، معمولاً درباره مشکل سلامتی خاصی به دنبال اطلاعات هستند. به همین دلیل لازم است مطالبی را منتشر کنید که هدف خاصی را دنبال می‌کنند، نه یک مطلب عمومی درباره یک بیماری.

به یاد داشته‌باشید که علم پزشکی دائماً در حال تغییر است؛ بنابراین، به‌روز بودن، اطلاع از جدیدترین تحقیقات و ذکر منابع، لازمه‌ی تولید محتوای خوب است.

اعتمادسازی کنید: با این که استفاده از تحقیقات به‌روز و منابع معتبر در تولید محتوا مهم هستند ولی مهم است که خلاقیت را نیز در روند آماده کردن محتوا دخالت بدهید. برای اعتماد‌سازی بهتر است با کمک پرسنل خود و تیم‌های حرفه‌ای، ویدئو یا بازی‌های یادگیری تعاملی بر اساس مصاحبه‌های آنها با بیماران بسازید.

ویدئو‌ها معمولا جذاب، آسان برای تماشا و قابل‌اشتراک‌گذاری هستند و به همین دلیل مخاطب بیشتری جذب می‌کنند. توصیه می‌کنیم برای داشتن محتوای پزشکی جذاب، یک یا چند شکل از این محتواها را باهم ترکیب کنید:

  • پست‌های وبلاگی و مقاله‌ها
  • کتاب‌های الکترونیکی و دفترچه‌های راهنما
  • پست‌های اینفوگرافیک
  • ویدئو‌ها
  • وبینارها
  • مطالعات موردی (Case studies)
  • توصیفات بیمار (Patient testimonials)
  • خبرنامه

چگونه داستان‌گویی را در تولید محتوای پزشکی بگنجانیم

داستان‌گویی راهی برای جلب‌توجه بیشتر: لازم است بدانیم محتواهایی که ما را از نظر احساسی برمی‌انگیزند تنها مختص صنعت سرگرمی نیستند. یک محتوای دارای بار احساسی، بیننده و توجه بیشتری جلب می‌کند و در صورت مطابقت داشتن با زندگی بیماران، تأثیر آن بیشتر می‌شود. در زیر نمونه‌هایی از نحوه‌ی داستان‌گویی برای تولید محتوای بهتر آورده شده‌است:

  • توصیف‌های بیماران در مورد تأثیر درمان بر شادی و تعادل در زندگی روزمره‌ی آنها را جمع‌آوری کنید. ضروری است روندی پیاده‌سازی کنید که بیماران ناشناس بمانند.

 

  • از پزشکان و کارکنان خود بخواهید در مورد تجربیات خاصی که در این زمینه داشته‌اند، و بیمارانی که با آنها ارتباط قوی برقرار کرده‌اند صحبت کنند. این قبیل داستان‌ها اگر بار عاطفی کافی داشته باشند می‌توانند اثرگذاری بسیار بیشتری داشته باشند.

 

برای داستان‌های جذاب و قوی تنها بر روی پزشک و پرستار تمرکز نکنید؛ می‌توانید از افراد پیشرو در حوزه‌ی سلامت مثل دستیاران پزشکان، کارکنان بیمارستان و تکنسین‌های بهداشتی در منزل نیز کمک بگیرید.

کار را به کاردان بسپارید

تولیدمحتواکنندگان حوزه‌ی سلامت صاحب این قدرت هستند که به خوانندگان در طی یک دوران سخت و ترسناک از زندگی‌شان کمک کنند.

تولید محتوا در بازار رقابتی امروز،‌ تبدیل به یک مقوله تخصصی شده است که نیازمند تجربه و دانش روز است و صرفاً ارائه محتوای درست و علمی، نمی‌تواند تضمین‌کننده‌ی جذب مخاطب واقعی باشد. در عین حال، تولید محتوا برای خدمات پزشکی حساسیت‌ بسیاری دارد و می‌بایست صحت محتوا را در این خصوص در اولویت قرار داد تا به‌هیچ‌عنوان برای خواننده گمراه‌کننده نباشد.

قطعاً‌ شما به‌عنوان عضوی از جامعه سلامت و درمان، دغدغه‌های کاری بی‌شماری دارید که صرف زمان کافی برای مسائلی از قبیل تولید محتوا را برایتان غیرممکن می‌سازد. نفرات دیگری که در مجموعه‌ شما کار می‌کنند -از قبیل دستیار، پرستار و منشی- نیز طبیعتاً صلاحیت علمی کافی برای نوشتن یک مطلب پزشکی ندارند.

یک راهکار جایگزین، سپردن مقوله‌ی تولید و انتشار محتوای دیجیتال به یک تیم بیرون از مجموعه شماست.

طراحی سایت

تیم تدبیرنگر، تجارب متعددی در زمینه بازاریابی محتوایی دیجیتال در حوزه سلامت دارد و پس از سال‌ها فعالیت در طراحی سایت‌های مجموعه‌های پزشکی و مدیریت صفحات این مراکز در اینستاگرام، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی،‌ با دغدغه‌ها و نیازمندی‌های شما در این خصوص آشنایی کامل دارد. برای دیدن نمونه کارهای تدبیرنگر، می‌توانید به بخش پروژه‌ها مراجعه کنید.

تولید محتوا در تدبیرنگر

شرکت تدبیرنگر، تنها مجموعه‌ی دارای مجوز فعالیت در زمینه بازاریابی محتوایی در زمینه پزشکی در شمال‌غرب کشور است. ما با بکارگیری تیم‌های تخصصی، و بازبینی مکرر محتوا در هر مرحله از تولید، خیال شما را از طراحی و انتشار محتوای مستند، هدفمند و تأثیرگذار در فضای دیجیتال آسوده می‌کنیم.

ماشین تولید محتوای تدبیرنگر مجهز به یک سیستم اتوماسیون اختصاصی تولید محتواست که توسط تیم تدبیرنگر و انحصاراً برای تولید محتوای پزشکی طراحی شده است و کلیه مراحل چرخه‌ی تولید و انتشار محتوا را در بر می‌گیرد.

کارشناسان ما با رصد رفتارها و بازخوردهای دریافتی از مخاطبان، قادر به بهبود دائمی استراتژی‌های بازاریابی محتوایی هستند.

تک‌تک مراحل این چرخه توسط کارشناسان این تیم بازبینی می‌شود و مطالب نهایی پس از تأیید کارفرما، در پلتفرم مورد نظر شامل سایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

تهیه و ارائه گزارش‌های منظم از بازخورد دریافتی از هر یک از محتواها، امکان بهبود همیشگی استراتژی محتوایی را فراهم می‌کند.

سؤالی در این زمینه دارید؟

همکاران ما آماده همفکری درباره ایده‌ها و نیازمندی‌های شما در زمینه تولید و انتشار محتوای تخصصی بر روی سایت و اینستاگرام شما هستند. برای شروع، با ما تماس بگیرید.

دکتر آراز استادی

مدیر محصول و علاقمند به کسب‌وکار دیجیتال

نیاز به مشاوره برای کسب و کارتان دارید؟

همکاران ما در تدبیرنگر آماده ارائه مشاوره درباره بازاریابی محتوایی در حوزه پزشکی هستند.

آخرین دیدگاه ها

دیدگاهی درج نشده است. اولین نفر باشید!

دیدگاه تان را بنویسید

نظر خود را درباره این مقاله بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *