استراتژی محتوا چیست و چه تفاوتی با بازاریابی محتوا دارد؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که مگر استراتژی محتوا همان بازاریابی محتوا نیست؟

جواب سوال شما خیر است . برای درک بهتر مفهوم استراتژی محتوا، بهتر است در ابتدا تفاوت آن را با بازاریابی محتوا بدانیم .
استراتژی محتوا یک عبارت بسیار گسترده است و موارد بسیار زیادی را شامل می‌شود. در حالی که بازاریابی محتوا تنها بر روی یک قسمت از استراتژی محتوا تاکید دارد.استراتژی محتوا جامع ،کامل و دربرگیرنده همه چیزهای مربوط به محتوا است درحالیکه بازاریابی محتوا تنها به بخشی از یک استراتژی محتوا اشاره می کند.از سوی دیگر بازاریابی محتوا، به طور معمول رویکرد فروش نرم برای جذب مشتریان و حفظ آنها از طریق ایجاد و ارایه محتوای مربوط و معنی دار است.

 

استراتژی محتوا چیست؟

تعریفی ساده که دایرة المعارف ویکی پدیا از استراتژی محتوا ارایه می دهد این است « … برنامه ریزی، توسعه و مدیریت محتوای نوشته شده و یا در سایر رسانه ها». یا به عبارت دیگر طرح جامع شما برای محتوا که در هر جنبه از کسب و کارتان بکار میبرید.

برای اینکه مفهوم استراتژی محتوا را به درستی درک کنیم، بیایید فرض کنیم که می‌خواهیم یک خانه بسازیم. برای ساخت خانه، ابتدا به طرح و نقشه نیاز داریم. نقشه‌‌های ساختمانی، طرح‌هایی پر جزئیات هستند که تمام ابعاد و زوایای ساخت یک خانه را پیش از آنکه پی‌ریزی و عملیات ساخت و ساز آغاز شود، به ما نشان می‌دهند. این طرح‌ها و نقشه‌ها، اندازه‌های دقیق، مکان لوله‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌ها، حتی محل دقیق نورگیری اتاق‌ها، در و پنچره‌ها را به ما نشان می‌دهند.

می توان گفت، استراتژی محتوا در حقیقت معادل همین طرح‌ها و نقشه‌ها در زمینه تولید محتوای یک تجارت است و نشان می‌دهد که چگونه باید از محتوا برای رسیدن به اهداف تجاری استفاده نمود.

استراتژی محتوا چه مواردی را شامل می‌شود؟

یک استراتژی محتوایِ خوب و دقیق به تمام سوالات مرتبط با استفاده از محتوا پاسخ می‌دهد. سوالاتی از قبیل:

– چرا محتوای فعلی باید منتشر شود؟

– با انتشار این محتوا به کدام سمت می‌رویم؟

– این محتوا چه زمانی باید به مخاطبان نشان داده شود؟

– مشتریان ما چه کسانی هستند؟

– از این محتوا انتظار چه واکنش هایی را داریم؟

– پس از انتشار این محتوا، چه کاری باید انجام دهیم؟

هنگامی که شما پاسخ برخی از این سوالات را پیدا کردید، زمان آن است که برای سوالات مهم‌تری نیز پاسخ بیابید:

– مخاطبین شما به چه نوع محتوایی نیاز دارند یا چه نوع محتوایی را از شما انتظار دارند؟

– چه کسی محتوای شما را ایجاد و منتشر می کند؟

– هرچند وقت یکبار محتوای جدید تولید می‌شود؟

– بازخورد مخاطبان نسبت به محتوای شما چیست؟

همچنین بسیار مهم است که استراتژی محتوای خود را در بازه‌های زمانی مشخص به روز کنید. درست است که تغییر ندادن استراتژی محتوا در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند، اما اینکار در طولانی مدت تجارت شما را به خطر می اندازد. چرا که نیازها و خواسته‌های مخاطبان شما مرتباً در حال تغییر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هر سال استراتژی محتوای خود را تغییر دهید و در صورت نیاز حتی محتواهای خود را نیز بروز کنید.

بازاریابی محتوا چیست؟

در طرف دیگر معادله، بازاریابی محتوا قرار دارد. بازاریابی محتوا در واقع راهکاری برای جذب مشتری و فروش محصولات از طریق ایجاد محتوای ارزشمند، مفهوم و مرتبط می‌باشد. می‌توان گفت که بازاریابی محتوا در اصل ترکیبی از تکنیک‌های فروش محصول و بازاریابی سنتی است.

بازاریابی محتوا معمولاً به شکل نوشتار در وبلاگ، اخبار تحلیلی، مقالات آموزشی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ویدیو، اینفوگرافیک، مطالعۀ موردی، روابط عمومی، ملاقات حضوری با مشتریان، سئو و … پیاده می‌شود. بازاریابی محتوا باید به گونه‌ای باشد که باعث حفظ مشتریان فعلی و بدست آوردن مشتریان جدید شود.

تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا

تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا

تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا در واقع ضمیمه ای بر استراتژی محتوای کلیِ شماست و تنها بروی خلق، اندازه‌گیری و انتشار مطالب جذاب و مفید برای مخاطبان تمرکز دارد. در واقع بازاریابی محتوا دقیقاً “دلایل و چراهای” خرید / مشارکت مشتریان شما را هدف می‌گیرد.

اما بازاریابی محتوا تنها زمانی می‌تواند به بالاترین حد تاثیرگذاری خود برسد که  شما یک استراتژی محتوای قدرتمند برای آن پایه‌گذاری کنید. به عبارت دیگر، استراتژی محتوا با “چگونگی” استفاده از محتوا ارتباط دارد و به شما می‌گوید که “کجا” از “چه چیز” استفاده نمایید.

بیایید به مثالِ طراحی نقشۀ ساختمانی برگردیم. مطمئناً شما می‌دانید که بدون پی ریزی و ایجاد فونداسیون، نمی‌توان برای یک ساختمان سقف یا دیوار ایجاد نمود. این قانون در بازاریابی محتوا نیز صدق می‌کند. بازاریابی محتوا زمانی نتیجه می‌دهد که استراتژی محتوای مناسبی برای آن پایه‌ریزی شده باشد. این پایه و اساس کمک می‌کند تا برندسازی، پیام‌رسانی و تقریباً تمام زوایای بازاریابی محتوا را با توجه به اهداف شرکت خود تنظیم نمایید.

همانطور که گفتیم، یک استراتژی محتوای محکم و یکپارچه (به همراه بازاریابی محتوای ارزشمند)  می‌تواند در گسترش تجارت شما نقشی تعیین‌کننده داشته باشد. پس بهتر است مطمئن شوید که استراتژی محتوای شما پیش از اجرای بازاریابی محتوا، به خوبی پایه گذاری شده باشد.

از همین امروز شروع به برنامه ریزی و ایجاد استراتژی محتوا برای خود کنید. نتیجه داشتن محتواهای هدفمند و نتایج قابل اندازه‌گیری خواهد بود. شما با مشاهده نتایج بازاریابی محتوای خود، با پشتوانه استراتژی محتوا، شگفت‌زده خواهید شد.

برای ساخت استراتژی محتوا و برنامه ریزی برای کسب و کارتان با ما در ارتباط باشید 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

top